در این مسیر باید با بکارگیری روشهای مناسب کودکان را در امر یادگیری درگیر کنیم و این چنین کیفیت آموزش را افزایش دهیم. با توجه به اینکه رویکرد جدید ریاضی توسعه هدفهای مهارتی است باید با استفاده از تدابیر و روشهای خاص ،این مهارت ها را در کودکان گسترش دهیم.

در مقاله پیش رو سعی برانست که با طرح وبسط مزایای استفاده از چرتکه، ضرورت کاربرد ویژه آن در آموزش دانش آموزان استثنایی و کودکان دچار اختلالات یادگیری مورد بررسی قرار گیرد.

” مفهوم چرتکه ، ما را با خود به زمانهای قدیم می برد ولی به دلیل مزایای فراوانی که دارد امروزه شاهد گسترش روز افزون محاسبه با چرتکهمی باشیم.

     

 چرتکــــه :

* ابزاری قابل اعتماد برای محاسبات ریاضی است. * مهارت بکارگیری انگشتان را افزایش می دهد.* دقت را افزایش میدهد.

* انجام محاسبات را سرعت می بخشد.

* باعث نقش بستن محاسبات در ذهن می گردد.

* چرتکه کم حجم و به آسانی قابل حمل است.

* فراگیر را در امر یادگیری درگیر و فعال می کند.

* وسیله ای است که محاسبات را به شکل ملموس در دسترس قرار میدهد.* ذهن را درگیر محاسبات می کند.* باعث افزایش تمرکز می شود.

* حافظه را تقویت می کند.

* انجام محاسبات را جذاب و انگیزه را افزایش می دهد.

* وسیله ای یکپارچه است و امکان گم شدن یا ریختن اجزای آن وجود ندارد.

 
کاربرد چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب بینایی

دانش آموزان دچار آسیب بینایی در بدو ورود به مدرسه  برای انجام محاسبات ریاضی ،کار با حساب افزار را فرا می گیرند. کار با این وسیله بیشتر اوقات سخت و حمل و نقل آن برای دانش آموزان بسیار مشکل است. چیدن مهره ها در صفحه ی حساب افزار با توجه به علایم مختلفی که درجهات مختلف ، مفاهیم و اعداد متفاوتی را در بر می گیرند وقت گیر و سخت است . امکان شکستن صفحه حساب افزار و ریختن و گم شدن مهره ها در استفاده از این وسیله بسیار زیاد است.

وسیله ای بزرگ و جاگیر

در صفحه حساب افزار معمولا مهره ها با فضاهایی که باید در آن قرار بگیرند، همخوانی و مطابقت ندارند ،بنابرین گذاشتن و برداشتن مهره ها در صفحه کار مشکلی است. عملیات ریاضی فضای زیادی را روی صفحه اشغال می کند. چیدن مهره ها با توجه به اندازه و علایم مختلفی که در برمی گیرند برای دانش آموزانی که علاوه بر مشکل نابینایی دچار مشکلات لامسه ای و ذهنی و جسمی هستند وقت گیر و گاهی غیر ممکن است.

نهایتا با توجه به مشکلات بینایی دانش آموزان و مشکلات کاربرد حساب افزار برای اغلب آنان، علیرغم اینکه آموزش باید جالب و مورد علاقه فراگیران باشد، اغلب درس ریاضی کسل کننده  و انجام محاسبات سخت، دشوار و بسیار وقت گیر هم برای دانش آموزان و هم برای معلم می­شود. از آنجایی که دانش آموزان دچار آسیب بینایی باید محاسبات ریاضی را با وسیله ای ملموس انجام دهند و بیشتر شنیداری هستند و آموزش آنان با مهارت بکارگیری انگشتان همراه است می توان به راحتی با جایگزینی چرتکه به جای حساب افزار از مزایای آن در جهت افزایش انگیزه و علاقه فراگیران به درس ریاضی و توسعه ذهنی آنان بهره برده و دسترسی به اهداف آموزشی را تسهیل و تعمیق بخشید.

از مزایای کار با چرتکهَ؛ افزایش دقت ،تمرکز و تقویت عضلات انگشتان و دست می باشد که اثرات مثبت آن برای فراگیرانی که در این زمینه ها دچار اختلال و مشکل هستند ملموس می­باشد.

     

کاربرد چرتکه برای دانش آموزان کم توان ذهنی

 استفاده از چرتکه برای فراگیرانی که دچار کم توانی ذهنی هستند نیز می تواند بسیار سودمند باشد زیرا آموزش این گروه از دانش آموزان باید به صورت مجسم و ملموس  به زبانی ساده صورت بگیرد و نیاز به تکرار و تمرین مداوم دارد .آنان مفاهیم را به سختی فرا می گیرند و به راحتی فراموش می کنند ،ظرفیت ذهنی و حافظه ی محدودی دارند و اغلب انگیزه و علاقه ی لازم جهت یادگیری و فعالیت های آموزشی در آنها کم است.

چرتکه انجام اعداد و عملیات ریاضی را به شکل مجسم برای آنان فراهم می سازد و بتدریج با حک شدن فعالیتها در ذهن آنان فراموشی کمتر اتفاق می افتد.

کاربرد چرتکه برای دانش آموزان دچار آسیب شنوایی

با بهره گیری از نکات دیداری و تقویت مهارت انگشتان آموزش عملیات ریاضی بوسیله چرتکه برای این گروه می تواند بسیار جالب و سریع صورت بگیرد. افزایش سرعت حافظه ی دیداری ،افزایش مهارت انگشتان ،افزایش سرعت محاسبه ،افزایش انگیزه ،علاقه ،گشترش و توسعه ی حافظه ،برای این گروه از دانش آموزان با آموزش صحیح چرتکه قابل دسترس است.  کاربرد چرتکه برای گروه های دیگری از دانش آموزان که دچار اختلالات یادگیری به خصوص در ریاضیات هستند و دانش آموزانی که دچار بیش فعالی هستند می تواند در افزایش دقت و تمرکز آنان سودمند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک عنوان را درج کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.