بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جمعى از حافظان و قاریان قرآن نونهال و نوجوان کشور۱۳۸۰

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جمعى

از حافظان و قاریان قرآن نونهال و نوجوان کشور(۱۳۸۰/۰۶/۲۸)

بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم
اولاً ولادت حضرت باقرالعلوم، امام پنجم علیه الصّلاهوالسّلام را به همه شما عزیزانم – جوانان، نوجوانان، دختران و پسران قرآن و اساتید و معلّمانتان – تبریک عرض مى کنم. خیلى خوشحالیم که بحمداللَّه امواج بابرکت تعلیم و تعلّمِ قرآن در کشور فراگیر شده است. شما عزیزان بدانید، سالهاى سال در کشور ما با گسترش قرآن مبارزه کردند؛ به خیال خودشان کارى کردند که قرآن متروک و فراموش شود. سالهاى متمادى، درس قرآن را از مراکز تعلیمات برداشتند و آهنگ قرآن و پخش آن را محدود کردند. چه کسانى این کار را کردند؟ همان کسانى که با زور بیگانگان بر این کشور مسلّط شده بودند؛ یعنى رژیم فاسد و گنهکار و آلوده پهلوى. قصد آنها این بود که این کشور را با همه منابع انسانى و مادّى اش، دودستى در اختیار قدرتهاى جهانخوار غربى قرار دهند. آنها بودند که این کار را برنامه ریزى و اجرا کردند. مى دانستند تعالیم قرآن، فکر قرآنى و تربیت قرآنى نمى گذارد خائنان، کار خود را به راحتى انجام دهند؛ لذا با قرآن مبارزه مى کردند.
خداى متعال در قرآن فرموده است: «انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون». حفظ قرآن، حفظ معارف الهى، حفظ{P . الحجر: P 9}
آیات نازل شده بر قلب مقدّس پیغمبر، چیزى نیست که وسوسه ها و توطئه هاى بشرى بتواند با آن مبارزه کند. حفظ قرآن، کارِ خداست و تدبیر الهى، قرآن را رایج خواهد کرد. البته شرط دارد. مثل همه نعمتهاى الهى شرطش این است که مردم، با تلاش و همه وجود و تواناییشان به دنبال کسب این نعمت الهى باشند. مردم ما با همه وجود و با همه تلاش، به دنبال اسلام و قرآن راه افتادند؛ خداى متعال هم این نعمت را به آنها ارزانى داشت. امروز بحمداللَّه امواج آموزش و تعلیم و تعلّمِ قرآن، بسیارى از نقاط جامعه ما را فراگرفته است و من خوشحالم از این که مى بینم جوانان، نوجوانان و کودکان، در راه آموزش قرآن تلاش مى کنند.
شما جوانان و نوجوانانى که قرآن را فرا مى گیرید، این را بدانید که یک ذخیره مادام العمر براى اندیشیدن و فکر کردن را براى خودتان فراهم مى کنید. این چیز بسیار باارزشى است. ممکن است در سنین جوانى، معانى و معارف عمیقى را از آیات قرآن استنباط نکنید و نتوانید درست بفهمید – فقط چیزهاى سطحى و اندکى از معارف را بفهمید- اما به موازات بالا رفتنِ سطح معلومات و پیشرفت علمى، از آیات قرآن که در حافظه و ذهن شما قرار دارد، بیشتر استفاده مى کنید. حضور قرآن در ذهن انسان، نعمت بسیار بزرگى است. فرق است بین کسى که براى مطلبى، بارها آیات قرآن و فهرستهاى قرآنى را جستجو مى کند تا ببیند در این باره آیه اى وجود دارد یا نه، با آن کسى که آیات قرآن در ذهن و دل و جلوِ چشم اوست و نگاه مى کند، آنچه را که در هر بخشى از معارف اسلامى به آن نیاز دارد، از قرآن استنباط و استخراج مى کند و روى آن فکر و تأمّل مى کند و از آن استفاده مى برد. اُنس با قرآن در دوران کودکى و نوجوانى، تا دوران جوانى، یک نعمت بسیار بزرگ است.
البته آشنایى با الفاظ و ظواهر قرآن، گام اوّل است؛ اما گام اوّلِ لازم. اگر دانش پژوهانِ دینى و قرآنى، این قدم را برندارند، قدمهاى بعدى دشوار و گاهى هم ناممکن خواهد شد. امروز مى بینید کسانى در گوشه و کنار درباره اسلام حرف مى زنند و چیزهایى را ادّعا مى کنند که هیچ ارتباطى با اسلام ندارد؛ چرا؟ چون آنها با معارفِ متون قرآن و سنّت آشنا نیستند. انسان باید با متن قرآن و سنّت – یعنى حدیث نبوى و ائمه علیهم السّلام – آشنا شود تا بتواند معارف دینى را بفهمد؛ ولو بخواهد در اعماق آن غور کند. پس این قدم، قدمِ اوّل و درعین حال لازم است.
البته بعد، فکر کردن، معلومات فراوان براى خود فراهم کردن و از آن معلومات براى درک معارف قرآن و حدیث استفاده کردن، لازم است. هرچه معلومات انسان بیشتر شود، فهمش از قرآن و حدیث روشنتر خواهد شد. تجربه ها نیز همین طور است. هرچه تجربه انسان در زندگى بیشتر شود، وقتى حوادث گوناگون دنیا را نگاه مى کند، معرفتش نسبت به قرآن بیشتر و مطالب قرآن براى او واضحتر خواهد شد.
امروز که حکومت اسلامى تشکیل شده و نظام جمهورى اسلامى به وجود آمده است، ما معناى بسیارى از آیات قرآن را مى فهمیم، که قبل از تشکیل حکومت اسلامى، تصویر گنگ و مبهمى از آن آیات داشتیم. امروز که دشمنیهاى استکبار و قدرتهاى ظالم و ستمگر و افزون طلب در مقابل چشم ماست و صف آراییهاى آنها را مشاهده مى کنیم – توطئه ها و نقشه هاى آنها و نوع فریب افکار عمومى یا فریب بعضى ذهنهاى آلوده برخى از خواص – براى ما آشکارمى شود که عمق معناى آیه قرآن چیست و به کجا اشاره مى کند و چه آسیبهایى را براى ذهن خوانندگان و متدبّران در قرآن مجسم مى کند. قدر این را باید دانست.
ما در جامعه خودمان مبالغ زیادى از آموزش قرآن عقب افتادگى داریم. باید اینها را جبران کنیم. اگر جوان مسلمان با قرآن اُنس پیدا کند و فرصت تدبّر در قرآن را به خود بدهد، بسیارى از شبهات دشمنان بى اثر خواهد شد. البته همه دستگاههاى فرهنگى کشور باید کمک کنند. باید مفاهیم قرآنى به وسیله خبره هاى این کار دسته بندى شود و به تناسب در جاى خود و در کتابهاى درسى – چه در مدرسه ها و چه در دانشگاهها – گنجانده شود. این ارتباط باید دائمى باشد.
ما بسیار خوشحالیم از این که بحمداللَّه این مجموعه قرآنىِ منظّم و مرتّب و با برنامه تشکیل شده است و این همه جوانان خوب در این مجموعه ها مشغول استفاده هستند. از خداى متعال مى خواهیم دست اندرکاران این سازماندهى و آموزش قرآنى را – در هر نقطه کشور که هستند و با هر نامى که تلاش مى کنند – مشمول رحمت و فضل خود قرار دهد. ان شاءاللَّه سعى شما جوانان این باشد که هم در علم، هم در عمل، هم در تربیت دینى و هم در رفتار و معاشرت، خودتان را نمونه کنید – همچنان که در فراگیرى قرآن الحمدللَّه نمونه هستید – و مردان و زنان نمونه آینده کشور باشید تا ان شاءاللَّه در هدایت عمومى کشور، ایمانهاى شما نقش داشته باشد.
براى مواجهه با کسانى که حاضر نیستند شکوه و عظمت اسلام عزیز و مسلمانان و کشور ما -ایران – را ببینند، خود را از همه جهت بسازید و آماده کنید. اینها ضربه مى زنند و شبهه ایجاد مى کنند؛ اما شما مثل کوه باید خود را در مقابلشان مستحکم نمایید و بایستید و دشمن را ناکام کنید.
از خداوند متعال مسألت مى کنم که همه شما را مشمول لطف و فضل و رحمت خود قرار دهد و ان شاءاللَّه توجّهات حضرت ولىّ عصر ارواحنافداه در حقّ شما همیشه مستمرّ و مستدام باشد.
والسّلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته

منبع:leader.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک عنوان را درج کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.