سخنرانى رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم اختتامیه مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم ۱۳۷۹

سخنرانى رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم اختتامیه

مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم (۱۳۷۹/۰۸/۰۹)

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم
اوّلاً به همه‌ى حضّار محترم؛ بخصوص به قاریان عزیز و کسانى که با تلاوت قرآن، با حفظ قرآن و تفسیر قرآن توانسته‌اند یک شأن معنوى براى خودشان ایجاد کنند؛ و همچنین به همه‌ى میهمانان عزیزى که از کشورهاى مختلف تشریف آورده‌اند – چه اساتید محترم، چه قرّاء عزیز و حافظان و مفسّران – خوشامد عرض مى‌کنم.
حمد و شکر مى‌کنیم خداى متعال را که به ما توفیق انس با قرآن را داد. اگر ملتى بتواند از طریق انس با قرآن، خود را در فضاى قرآنى قرار دهد، در فضاى معرفتى قرآن قرار دهد، خواهد توانست مشکلات خود را برطرف کند. مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دورى از قرآن است؛ علاج هم برگشت به قرآن است. قرآن فقط براى تلاوت کردن در کنج و زوایا نیست؛ قرآن براى عمل است؛ قرآن براى شناخت و معرفت است؛ قرآن براى این است که جامعه‌ى اسلامى تکلیف خود را بفهمد؛ وظیفه‌ى خود را بفهمد؛ از حیرت نجات پیدا کند؛ از ظلمات نجات پیدا کند. جلسه‌ى قرآن، تلاوت قرآن و صوت قرآن، مقدّمه براى معرفت مفاهیم قرآنى است. عیب بزرگ کار ما مسلمانها، ما امت اسلامى این‌جاست که دم از قرآن مى‌زنیم، اما به قرآن عمل نمى‌کنیم؛ دم از محبت خدا مى‌زنیم، اما از دین خدا پیروى نمى‌کنیم. «قل ان کنتم تحبون اللَّه فاتّبعونى یحببکم اللَّه».(۶۵) اگر کسى خدا را دوست مى‌دارد، دلیل صدق او تبعیّت از پیغمبر است؛ تبعیت از قرآن است.
عزیزان من! ملت ایران به همان اندازه‌اى که به قرآن نزدیک شده است، به عزت نزدیک شده است؛ به نجات نزدیک شده است؛ به رستگارى نزدیک شده است؛ به نصرت نزدیک شده است. راه نجات همه‌ى ملتهاى دنیا نزدیکى به اسلام و به قرآن است. راه نجات فلسطین نیز همین است. شما ببینید؛ پنجاه سال است که یک حکومت غاصب در کشور فلسطین تشکیل شده است. در طول این مدّت، مبارزاتى هم انجام گرفت، لیکن به نهایت نرسید. چرا؟ چون در این مبارزات، دین خدا، ایمان اسلامى و حکم قرآنى ملاک نبود. امروز ملت فلسطین با نام اسلام علیه دشمن مبارزه مى‌کند و این مبارزه در ارکان دشمن تزلزل ایجاد کرده است. اگر مسلمانها به آنها کمک کنند – که این وظیفه‌ى قرآنىِ همه است – یقیناً این راه کوتاه خواهد شد. اگر مسلمانها هم کمک نکنند، خود آنها مقاومت و ایستادگى کنند، باز هم پیروز خواهند شد؛ منتها پیروزى در حال غربت و تنهایى سخت‌تر است؛ مثل ملت ما که تنها ایستادگى کرد و شرق و غرب با او مخالفت کردند. در جنگ تحمیلى علیه ما، همه‌ى مراکز قدرت علیه ما شدند. ما غریبانه مقاومت کردیم؛ غربت را تحمل کردیم؛ اما از مقاومت دست برنداشتیم و خداى متعال ما را پیروز کرد. ملت فلسطین نیز همین‌طور است. براى رفتنِ در فضاى زندگى شایسته‌ى انسان، مبارزه لازم است. وظیفه‌ى همه‌ى مسلمانهاست که در این مبارزه سهیم شوند و به آن قطعه از پیکر اسلامى که در دست دشمن است، یارى برسانند تا بتوانند آن را پس بگیرند. یک مصداق از عمل به قرآن این است. اگر مسلمانها به همین یک قانون و به همین یک دستور عمل کنند، بسیارى از کارها اصلاح خواهد شد.
عزیزان من! جوانان عزیز! تلاوت قرآن یک فضیلت بزرگ و یک ثواب است؛ اما این تلاوت وسیله‌اى براى رسیدن به معرفت است. این قرآن یک اقیانوس عظیم است. هرچه بیشتر جلو بروید، تشنه‌تر مى‌شوید و علاقه‌مندتر مى‌شوید و دل شما روشنتر مى‌شود. در قرآن باید تدبّر کرد. من باز هم از شما جوانان خواهش مى‌کنم که با معانى قرآن انس پیدا کنید و ترجمه‌ى قرآن را بفهمید. من بارها این را از جوانان خواسته‌ام و بسیارى هم اقدام کرده‌اند. قرآن را که هر روز تلاوت مى‌کنید. هرچه تلاوت کردید، ترجمه‌ى آن را هم نگاه کنید؛ بگذارید این مفاهیم در ذهن جوان شما حک شود. در آن صورت فرصت تدبّر پیدا خواهید کرد.
امروز مکتبهاى فلسفى و مکتبهاى معرفتى دنیا، در کار بشریّت درمانده‌اند. باور کنید مکاتب اجتماعى دنیا در کار انسان درمانده‌اند و راه پیدا نمى‌کنند. آن مارکسیسم بود که آن طور شکست خورد و نابود شد. مکاتب غربى نیز همین‌طورند؛ درمانده‌اند. دلیل درماندگیشان این است که در غرب علم هست، پول هست، قدرت نظامى هست؛ سعادت نیست؛ سکینه و طمأنینه نیست؛ آرامش معنوى نیست. پس آن نسخه، نسخه‌ى ناکامى است؛ نسخه‌ى شکست‌خورده‌اى است. اما قرآن و آیین اسلام، به انسان، هم علم مى‌دهد، هم رفاه مى‌دهد، هم عزّت مى‌دهد، هم سکینه مى‌دهد: «هو الّذى انزل السّکینه فى قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم»؛(۶۶) «فانزل اللَّه سکینته على رسوله و على المؤمنین و الزمهم کلمه التّقوى».(۶۷) علاوه بر لذّت دنیوى، رفاه مادّى و قدرت علمى، سکینه و طمأنینه مى‌دهد و آرامش مى‌بخشد؛ و این در تاریخ تجربه شده است؛ امروز هم قابل تجربه شدن است. در ایران اسلامى، ما یک قدم کوچکش را برداشتیم؛ آثارش را هم مشاهده کردیم؛ برکاتش را هم دیدیم؛ و هرچه جلوتر برویم، بیشتر خواهد شد. امروز علاج امت اسلامى این است؛ مقدّمه و صراط مستقیمش همین قرآن کریم است.
در این محفل قرآنى چند جمله دعا مى‌کنم، شما آمین بگویید. پروردگارا! اسلام و مسلمانها را در هر جاى دنیا که هستند، منصور و سرافراز کن. پروردگارا! امت اسلامى را متّحد و یکپارچه کن. پروردگارا! همه‌ى ما را، همه‌ى ملت ایران را، همه‌ى امت اسلامى را با قرآن مأنوس و از قرآن قدردان فرما. پروردگارا! دلهاى ما را که از محبّت قرآن پُر است، از معارف قرآن هم پُر کن. پروردگارا! به مبارزه‌ى مردم فلسطین برکت عنایت کن. پروردگارا! به آنها پیروزى عنایت کن. پروردگارا! به مردم مبارز لبنان و به مبارزان لبنان که توانستند با ایمان و ایستادگى خودشان، طعم شکست را به دشمن جسور بچشانند، برکت عنایت کن؛ به آنها توفیق عنایت کن. پروردگارا! همه‌ى ما مسلمانها را از خوابهاى غفلتمان بیدار کن. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، آینده‌ى امّت اسلامى را، آینده‌اى روشن و تابناک قرار بده. پروردگارا! قلب مقدّس ولى‌عصر ارواحنافداه را از ما راضى و خشنود کن. روح مطهّر شهدا، روح امام عزیزمان را از ما راضى و خشنود کن.
والسّلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته
۶۵) آل عمران: ۳۱
۶۶) فتح: ۴
۶۷) فتح: ۲۶

منبع:leader.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک عنوان را درج کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.