یک تدریس موفق چگونه انجام می شود؟قسمت۲

یک تدریس موفق چگونه انجام می شود؟قسمت دوم

۲) یادگیری

در کتاب ها، غالباً بین آموزش و یادگیری فرق می گذارند؛برخی آموزش را فعالیتی دستوری و یادگیری را فعالیتی توصیفی تلقی می کنند، این افراد قائلند که مردم در زندگی،چه در مدرسه،چه در خانه،چه در اتوبوس و چه در کوچه چیزهایی را فرا می گیرند،این یادگیری غیر از آموزش است؛اما باید توجه داشت که طرح عناوین توصیفی و دستوری، بدون توجه به آنچه در فرایند یادگیری صورت می گیرد، منطقی نیست؛ چراکه وقتی فرد در کوچه، در کنار دو نفر که درباره موضوعی اجتماعی بحث می کنند راه می رود، آنچه میان آن دو مطرح می شود،نحوه استدلال هر یک از آنها و تربیت فکری خود فرد، ممکن است موقعیت را به صورت کاملاً آموزنده درآورد.

در همین راستا قصد داریم، ابتدا تعریفی از مفهوم یادگیری را بیان کنیم و بعد از آن، موارد مهمی که در یادگیری به معلم می توانند کمک کنند را، توضیح دهیم.

ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار، در رفتار یا رفتار بالقوه فرد که از تجربه ناشی شده است را، یادگیری می نامند.

عناصر این تعریف عبارتند از:

۱) تغییر: یادگیری، بزرگترین منشأ تغییر در انسان است، شاهد آن،تغییر و پیشرفت شگرف انسان در طول تاریخ است.

۲) پایداری نسبی: تغییر مذبور، موقتی نیست و اصطلاحاً باید از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت منتقل شود.

۳) توان رفتاری: یادگیری، لزوماً عملکرد نیست؛ بلکه نوعی توانایی به ما می دهد که می توانیم آن را به عمل برسانیم.

۴) تجربه: تجربه، تأثیرگذاری و محرک های درونی یا بیرونی اعضا است و مشتمل بر تمرین تقویت شده و کسب اطلاعات و مانند آن می باشد.

۱.۲) عوامل مؤثر در یادگیری

۱.۱.۲) آمادگی

باید یادگیرنده، از حیث جسمی، عاطفی، ذهنی وعقلی به اندازه کافی رشد کرده باشد تا بتواند، آموختنی های معینی را فرا گیرد.باید توجه داشت که آمادگی افراد به یک اندازه نیست؛ بنابراین، مربیان در آموزش، تفاوت های فردی شاگردان را باید در نظر بگیرند؛ پس باید مطالب درسی، متناسب باسطح آمادگی شاگردان باشد.

۲.۱.۲) تشویق

معلم باید فراگیران را یاری دهد؛ تا از هر فعالیت یادگیری، نوعی رضایت شخصی احساس کنند و درس ها را با میل و رغبت یاد بگیرند؛ چون انسان ها، میل دارند تجاربی که مطلوب و رضایت بخش هستند را بپذیرند و تکرار کنند و از آنهایی که اثر نا خوشایند دارند، اجتناب ورزند.

۳.۱.۲) تمرین

تکرار و تمرین در یادگیری و دوام آن، تأثیر فراوان دارد؛ زیرا هر قدر انجام عملی بیشتر تکرار شود، آن عمل زودتر به صورت مهارت و عادت در می آید و دراثر تکرار درست، تبحّر می شود.

۴.۱.۲) جلب اعتماد

بر معلم لازم است که در جلسات اولیه، اعتماد شاگردان را جلب نماید به صورتی که شاگردان اطمینان حاصل کنند که یادگیری درس این استاد، برایشان مفید و آسان است؛ چون اغلب موارد، شاگردان وقتی با معلم جدید و دروس تازه ای رو به رو می شوند، ممکن است در آنها ایجاد نگرانی و اضطراب شود.

۵.۱.۲) موقعیت و محیط یادگیری

محیط هم از لحاظ فیزیکی وهم عاطفی، باید برای یادگیری آماده و فراهم باشد؛ از لحاظ فیزیکی مانند:نور، هوا،

تجهیزات و امکانات آموزشی همگی باید فراهم باشد؛ از لحاظ عاطفی هم باید روابط بین شاگرد و معلم،روابط بین خود شاگردان و روابط بین والدین و نگرش والدین و مربیان در زمینه تربیت فرزندان، در وضعیت مناسبی باشد.

۶.۱.۲) کاربردی کردن

مهارت ودانشی که به کار گرفته نشود به تدریج به میزان زیادی فراموش خواهد شد؛ کما اینکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند: «کلُّ عِلْمٍ وَبالٌ یَوْمَ القیامَهِ إِلّا ما عُمِلَ بِه» در روز قیامت هر علمی وبال انسان است، الا آن علمی که بکار گرفته شده باشد.

به موجب این قانون،معلم باید موقعیت هایی را تدارک ببیند تا شاگردان بتوانند، آموخته های خود را به کار گیرند.

۲.۲) موانع یادگیری

۱.۲.۲) کسل کنندگی

ممکن است کار یادگیری برای شاگرد خیلی آسان و یا فوق العاده دشوار باشد و یا ممکن است معلم در برانگیختن علاقه شاگردان و یا جلب توجه آنان کوتاهی کند و یا درست مطالب را درست تفهیم نکند.در چنین مواردی، امر یادگیری برای شاگردان، کسل کننده می شود.

۲.۲.۲) پیچیدگی

ممکن است معلم، با ارائه مطالب پیچیده، کار یادگیری را برای شاگردان دشوار سازد؛ گفته های متناقض و ارتباط ندادن مطالب به یکدیگر، ممکن است مشکل آفرین شود.

۳.۲.۲) آزردگی

رفتار رنجش آور معلم، روابط نامطلوب، بی نظمی، دیر آمدن به کلاس و غیره نیز از جمله عواملی هستند که شاگرد را آزرده خاطر می سازند و در امر یادگیری، اختلال ایجاد می کند..

منبع: موسسه قرآنی تسنیم لنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک عنوان را درج کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.