بیانات معظم له در دیدار قاریان شرکت کننده در بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللى قرآن کریم ۱۳۸۳

بیانات معظم له در دیدار قاریان شرکت کننده

در بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللى قرآن کریم(۱۳۸۳/۰۶/۲۶)

بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم
خیلى جلسه ى شیرین و مطلوبى بود. از تلاوت قرآن و پیچیدن صوت مبارک قرآن خوانى در این فضا لذت بردیم. حقیقتاً شنیدن آیات کتاب الهى دل انسان را روشن مى کند.
این جلسه و مراسم شما یک جنبه ى نمادین هم دارد که خیلى مهم است و آن، این است که قرآن باید محور اجتماع امت اسلامى و همه ى ملتهاى اسلامى باشد. اگر ما – امت بزرگ اسلامى – مفاهیم و تعالیم قرآن را محور تجمع خودمان قرار دهیم، وضع دنیا و وضع امت اسلامى عوض خواهد شد.
امروز شما ملاحظه کنید؛ به وضوح مى شود دید که جنگ همه جانبه ى بزرگى را علیه همه ى امت اسلام، و نه قسمتى از آن، راه انداخته اند. این جنگ هم ابعاد اقتصادى، سیاسى، فرهنگى، نظامى و امنیتى دارد و هم ابزار عظیم تبلیغاتى امروز را در اختیار دارد. آنچه شما امروز در فلسطین یا در عراق یا در افغانستان مشاهده مى کنید، فقط جنگ علیه یک ملت نیست و اگر با فلسطین مى جنگند، در واقع با موجودیت اسلام در این منطقه مى جنگند. اگر رژیم صهیونیستى را با همه ى وجود مى خواهند تأیید و تقویت کنند، براى این است که مى خواهند یکپارچگى دنیاى اسلام و قدرت آن را با مانع بزرگى مواجه کنند. یکى از دالانهاى فتح دنیاى اسلام، فتح فلسطین است و یکى از دالانهاى آن نیز حالا عراق شده است؛ مى خواهند دنیاى اسلام را قبضه کنند.
براى استکبار، مسأله ى اصلى، دنیاى اسلام است. آنها مى خواهند دنیاى اسلام را که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد؛ بخش عظیمى از منابع مالى و منابع طبیعى مورد نیاز امروز را در اختیار دارد؛ روح جدید و حرکت و بیدارى اسلامى، امروز آن را سرپا نگه داشته است، از بین ببرند. هدف آنها، دنیاى اسلام است.
دنیاى اسلام باید به فکر حفظ موجودیت اسلام و حفظ عزت امت اسلامى باشد. این، چگونه ممکن است؟ از راه قرآن. قرآن به ما همه چیز را تعلیم داده است. قرآن را باید آموخت، قرآن را باید فهمید، قرآن را مثل نوشیدنى گوارا و مقوى باید نوشید و زندگى خود را با آن با طراوت و سرشار از نیرو و عزت کرد.
برادران من ! این خواندن و تلاوت قرآن، قدم اول است، قدم آخر نیست. اول، آشنایى و انس با قرآن لازم است. بعد، مفاهیم قرآنى را به صورت سطورِ قطعى و مجسمِ برنامه ى زندگى در مقابل چشم نگه داشتن، تا ما را به این طرف و آن طرف نکشانند؛ یک روز ما را به سمت کمونیسم بکشانند، یک روز به سمت لیبرالیسم؛ یک روز از سوسیالیسم بگویند، یک روز از سرمایه دارى. قرآن را وقتى که یاد گرفتیم و با آن آشنا شدیم، نمى توانند ما را به این طرف و آن طرف بکشانند؛ چون خط روشن قرآن ما را هدایت مى کند. و آن گاه، پیاده کردن این مفاهیم در واقعیت زندگى است.
البته من این قهرمانهاى قرآنى را خیلى دوست دارم و به این شخصیتهاى قرآن خوان خیلى علاقه و ارادت دارم؛ اینها کسانى هستند که قرآن را براى ما – براى ذهن، دل و جان ما – مجسم مى کنند. این خواندنِ خوب – که ما این همه تشویق مى کنیم – مفاهیم را مشخص مى کند. شما ببینید این استاد محترم میهمان ما آقاى شیخ احمد محمد عامر، امروز چه خوب قرآن خواند. قرآن خواندن خوب، که با صوت خوب و با نغمه ى خوب و با توجه به معانى انجام بگیرد، مفاهیم قرآن را جلوى انسان مجسم مى کند؛ انسان را به عمل نزدیک مى کند؛ انسان را با معرفت قرآنى نزدیک مى کند. بحمداللَّه جوانهاى ما خوب پیش رفتند، خدا را شکر مى کنیم؛ این از برکت انقلاب است.
یک روز در کشور ما قرآن خوانى مهجور بود؛ گوشه یى در تهران یا در مشهد، کسى مثل آقاى مولایى پیدا شود که عاشق قرآن باشد و زحمت بکشد و جلسه پشت جلسه برگزار کند، تا در طى سالهاى متمادى تعدادى شاگرد را تربیت کند؛ آن وقتها این طورى بود؛ این افراد در غربت بودند و در معرض، در عَلم و جلوى چشم و در تلویزیون نبودند. قرآن در جامعه ى ما در حکومت طاغوت محکوم بود. ما خدا را بر حکومت اسلامى و بر حاکمیت اسلام شکر مى کنیم که امروز قرآن مایه ى افتخار در کشور ماست و قرآن خوانى براى کشور ما مایه ى آبروست؛ این از موهبتهاى اسلام است؛ این را نظام اسلامى به ما داد؛ این هدیه ى الهى به ما بود که قرآن در زندگى، در جان، در روح و در زبان ما وارد شد.
از برادرانى که در اوقاف و در بخشهاى مختلف – دستگاههاى مرتبط با مسائل قرآنى که این جلسات را تمهید مى کنند و ترتیب مى دهند – فعالیت مى کنند و نیز از اساتید قرآن که جوانها را تربیت مى کنند و از جوانها که فرا مى گیرند، خیلى متشکریم. بحمداللَّه صداهاى خوب و استعدادهاى خوب هست، منتها من باز هم تأکید مى کنم که قرآن خوانهاى ما با مفاهیم قرآن آشنا شوند و بفهمند که چه مى خوانند. این، به خواندن آنها هم کمک مى کند، به زیبایىِ تلاوت هم کمک مى کند و به تأثیر نفس آنها هم کمک مى کند.
پروردگارا ! ما را با قرآن زنده بدار؛ زندگى ما را زندگى قرآنى قرار بده؛ در قبر و برزخ و قیامت ما را با قرآن محشور کن.
والسّلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته

منبع:leader.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک عنوان را درج کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.