حمل دو سلاح یکی بر دوش و دیگری در سینه

سرگرد ابوالقاسم باقری در خانواده‌ای متولد شد که همه قرآنی و از نیروهای سپاه هستند تا علاوه بر سلاحی که سپاه بر دوشش نهاده است با سلاح قرآن نیز به جنگ پلیدی‌ها برود.

دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی(ره) نهادی از دل انقلاب سر برآورد که کارش حفاظت از انقلاب بود و برای همین هم نام آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاده شد، نهادی که به اقتضای شرایط روز شیوه‌های مختلف را در کنار شیوه نظامی برای محافظت از انقلاب اسلامی به کار می‌بندد و چه کسی است که نداند یکی از این شیوه‌ها گام نهادن در عرصه فعالیت‌های دینی و مذهبی است.

حضور ۶ هزار حافظ قرآن در سپاه
حالا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گذشت ۳۵ سال از آغاز راهی که برای آن ترسیم شده است، در دل خود نزدیک به شش هزار نفر حافظ قرآن کریم پرورش داده است که از این تعداد ۶۳ نفر حافظ کل قرآن کریم هستند. این تعداد حافظ قرآن علاوه بر حضور در سنگر مبارزه با استکبار در سنگر دیگری گام نهاده و پیش روی خود همچنان ادامه می‌دهند.

%d8%ad%d9%85%d9%84-%d8%af%d9%88-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b4-%d9%88-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%87

معرفی یکی از ۶ هزار حافظ قرآن
ابوالقاسم باقری، ‌متولد سال ۱۳۶۱ در شهرستان بیرجند، متأهل و دارای دو فرزند، یکی از این تعداد حافظ ‌قرآن کریم است که توانسته کل کلام‌الله وحی را در سینه خود جای دهد. سرگرد باقری که به زودی درجه سرهنگ دومیش را خواهد گرفت و از دنیای سرگردی خداحافظی می‌کند، حافظ کل قرآن کریم و حائز چندین و چند رتبه است که از شهرستانی و استانی گرفته تا ملی و بین‌المللی در بین آنها دیده می‌شود. کسب رتبه در مسابقات قرآن و اذان دانش‌آموزی در استان خراسان بزرگ که آن زمان هنوز خط‌کش تقسیمات جغرافیایی آن را به سه قسمت تقسیم نکرده بود،‌ اولین رتبه‌ای است که کسب می‌کند، این رتبه اما در رشته تلاوت بوده است تا نشان می‌دهد یکی از برجسته‌ترین حفاظ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز راهش با تلاوت قرآن کریم بوده است.

شروع داستان…/تربیت در خانواده‌ای قرآنی و سپاهی
داستان قاری قرآن شدن ابوالقاسم باقری که علاوه بر پدر و خودش،‌ سایر برادرها و خواهرهایش نیز سپاهی هستند، خودش اینگونه می‌گوید: «فعالیت قرآنی خودم را از کودکی و به واسطه اینکه در خانواده قرآنی به دنیا آمدم آغاز کردم در این مسیر از راهنمایی افراد زیادی استفاده کردم که برادر بزرگم یکی از این افراد بود و پدرم نیز همیشه در قرآنی شدن من تلاش وافری داشته است».
«پدرم دارای فعالیت‌های قرآنی خاص خود بود وی دارای جلسه سنتی آموزش قرآن کریم بود و با توجه به صدای بسیار خوشی که داشت در مساجد و در برنامه‌های مختلف به تلاوت قرآن و تلاوت ادعیه می‌پرداخت. همیشه در خانه، روز را با صدای تلاوت‌های زیبای پدر آغاز می‌کردم صدایی که هنوز هم پس از سال‌ها در گوش‌های همه اعضای خانواده طنین‌انداز و چراغ راه است برای همه».

%d8%ad%d9%85%d9%84-%d8%af%d9%88-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b4-%d9%88-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%87
باقری که این سال‌‌ها سایه پدر را در زندگی خود کم‌رنگتر از همیشه می‌بیند و دارد به روز پدر هم نزدیک می‌شود،‌ تلاش دارد تا سطور بیشتری از گفته‌های خودش را به پدر اختصاص دهد. «پدر در تلاوت سوره‌های مبارکه یاسین و واقعه مداومت داشت، همین اخلاق و رفتار، بیشترین تأثیر را در قرآنی شدن همه ما داشته است، ما سه پسر و سه دختر هستیم که همه شاغل در سپاه و همه هم فعال قرآنی هستیم. پدرم هم در دوران انقلاب اسلامی و هم در دوران جنگ تحمیلی به درجه رفیع جانبازی نائل آمده بود. پدرم در سال ۱۳۵۷ جانباز شد».
«در آن دوران علاوه بر پدر و خانواده‌ام استادی به نام قمصریان که رئیس یکی از شعب بانک‌ها بود و از مشهد به بیرجند انتقالی گرفته بود در پرورش قرآنی من نقش به سزایی داشت و علاوه بر آن نباید از لحن زیبای استاد عبدالباسط که کارم را با تقلید از این استاد برجسته شروع کردم غافل شد».
رسیدن به صدای استاد عبدالباسط، منتهای آرزوی هر فعال قرآنی است و قهرمان این داستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، استاد عبدالباسط و صدای ملکوتی‌اش چراغ راه بسیار زیادی از نوجوانانی بوده است که به این امید گام در راه فعالیت‌های قرآنی گذاشته‌اند؛ «شروع کار تلاوت من با تقلید از استاد عبدالباسط بود و با توجه به آن سن و سال دارای صدای بسیار خوبی بودم و تلاوت‌های ماندگاری هم انجام دادم که هنوز که هنوز است دوستان از آن تلاوت‌ها به نیکی یاد می‌کنند».

%d8%ad%d9%85%d9%84-%d8%af%d9%88-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b4-%d9%88-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%87

تغییر مسیر از تلاوت به سمت حفظ
اما سن بلوغ برای افرادی که می‌خواهند قاری قرآن شوند، دوره‌ای سخت است که عبور از آن نیاز به تمهیدات خاصی دارد تا صدا همچنان آن کیفیت لازم را برای تلاوت داشته باشد، ابوالقاسم باقری بعد از کسب چند رتبه در مسابقات قرآن دانش‌آموزی به حفظ قرآن روی می‌آورد و در دوران ابتدایی موفق به حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم می‌شود و بعد هم به تدریج مشغول حفظ قرآن کریم می‌شود و این کار را تا دوران دبیرستان انجام می‌دهد و در این زمان پنج جزء از قرآن کریم را حفظ کرده است. بعد هم در رشته تربیت مربی قرآن کریم در دانشگاه شهید محلاتی قم پذیرفته می‌شود و این موفقیت برای ادامه راه حفظ‌ قرآن چراغ دیگری می‌شود.
ابوالقاسم در ادامه از دلایل وارد شدن به بحث حفظ قرآن کریم و همان دوران بلوغی می‌گوید که باعث می‌شود عطای تلاوت را به لقایش ببخشد؛‌ «تغییر صدایی که در دوره بلوغ دچار آن شدم باعث شد که کم کم وارد فاز حفظ قرآن کریم شوم البته نباید سفارش‌های استاد قمصریان را ندیده گرفت، علت دیگر نیز ورود به جلسه آموزش قرآن استاد بهنام بود که آن سال‌ها به جای استاد قمصریان آمده بود، با توجه به اینکه استاد بهنام خود حافظ کل قرآن بودند رویکردشان هم حفظ قرآن کریم بود».

%d8%ad%d9%85%d9%84-%d8%af%d9%88-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b4-%d9%88-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%87
باقری در ادامه در مورد مشکلاتی که در راه حفظ قرآن کریم با آن مواجه شده است، می‌گوید: «در این راه مشکل چندانی پیش نیامد اما نفس حفظ قرآن، همت خاصی را می‌طلبد، هر چند کلاس حفظ می‌تواند راه را هموارتر کند، مشکلی که در این راه با آن مواجه بودم این بود که انفرادی به حفظ قرآن کریم پرداختم و بدون حضور در هیچ کلاس حفظی موفق به این کار شدم، شاید ایجاد وقفه‌ها نیز هم به همین دلیل بود، وقفه در حفظ بسیار آسیب می‌زند و کار حفظ قرآن را با مشکل مواجه می‌کند».

نگاهی به برخی رتبه‌های کسب شده
بخشی از فعالیت هر فعال قرآنی به حضور در مسابقات قرآن می‌گذرد، از باقری در مورد رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده است نیز سؤال می‌کنم که می‌گوید: «تاکنون در مسابقات مختلفی حضور داشته‌ام، بخشی از این مسابقات و رتبه‌ها در رشته اذان و قرائت قرآن بوده و برخی نیز در رشته حفظ کل و ۲۰ جزء قرآن کریم، در دوران دانش‌آموزی در شهرستان و در استان خراسان بزرگ موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌ام، در مسابقات فرزندان جانبازان، موفق به کسب رتبه شدم. در مسابقات فرزندان رزمندگان و جانبازان که اولین دوره آن در تهران و دومین دوره نیز در همدان برگزار شد در سال‌های ۱۳۷۰ به بعد موفق به کسب رتبه‌هایی شدم تا سال ۱۳۷۷ در رشته‌های مختلف در این رقابت‌ها حضور داشتم که همیشه هم همراه با کسب رتبه بود. عمدتاً اجزاء مختلف قرآن، اذان و قرائت بود».
«در مسابقات قرآن سپاه و نیروهای مسلح نیز حضور داشته‌ام که در دو رشته حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم بوده است. در سطح سپاه و در سطح نیروهای مسلح موفق به کسب رتبه برتر شده‌ام که این رتبه‌ها مربوط به سال ۱۳۸۳ در ۲۰ جزء و سال ۱۳۸۸ نیز در حفظ کل قرآن کریم است، سال گذشته نیز در مسابقات دوستی ایران و عمان در رشته حفظ کل سوم شدم. در آنجا نیز در مسجد شیعیان عمان برنامه بسیار خوبی را اجرا کردم که با استقبال خوبی هم همراه شد».

تمام فعالیت قرآنی یک روزه
از ابوالقاسم باقری در مورد فعالیت‌ روزانه‌ و اینکه چند ساعت در روز به فعالیت‌های آموزشی قرآن کریم می‌پردازد نیز سؤال می‌شود که بیان می‌دارد: «در حال حاضر، عمده فعالیت روزانه من به بحث آموزش قرآن کریم می‌گذرد، هم در سطح دانشگاه فعالیت دارم و هم اینکه در جلسات قرآن مؤسسات و مساجد حضور دارم، البته خودم نیز کلاس حفظ قرآن کریم که مربوط به دارالقرآن سازمان تبلیغات است و به عنوان جلسه مرجع استان نیز معرفی شده است، مشغول آموزش حفظ قرآن کریم به قرآن آموزان هستم، در ساعات ادارای نیز در بخش عقیدتی ـ سیاسی فعالیت داشته و عمدتاً مشغول فعالیت قرآنی هستم».
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پاس حافظ قرآن بودن این پاسدار وظیفه‌شناس، تشویقی ۴۸ ماه ارشدیت را اهداء کرده است که معادل چهار سال خدمت است و این نوع تشویق در بین نیروهای مسلح تشویقی خوبی به حساب می‌آید.

ثبات در فعالیت‌های قرآنی سپاه
از وی در مورد فعالیت‌های قرآنی سپاه و سطح آن در مقایسه با سایر نیروهای مسلح نیز سؤال می‌کنم که می‌گوید: «فعالیت‌های قرآنی در سپاه خوشبختانه به ثبات خوبی رسیده است و رویکرد قرآنی در آن روز به روز در حال بهبود است و نشانه و شاخص آن هم بروز چهره‌های قرآنی است که هر سال خود را در مسابقات قرآن نیروهای مسلح و حتی مسابقات اوقاف به منصه ظهور می‌رسانند، رویکرد، رویکرد خوبی است و معمولاً در فعالیت‌های قرآنی سپاه کار اصلی بر دوش نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه است که در خود نمایندگی معاونت عقیدتی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات فعالیت قرآنی دارند که بخشی از آن برگزاری مسابقات حفظ و قرائت و نیز دوره‌های آموزشی است».

%d8%ad%d9%85%d9%84-%d8%af%d9%88-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b4-%d9%88-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%87

چشمه‌هایی از برکات همجواری با قرآن
هر حافظ و قاری قرآن به نوعی از وجود قرآن در زندگی خود بهره برده است و ابوالقاسم باقری نیز از اینگونه بوده است،‌ برکاتی که سال‌ها همراه فعالان قرآنی بوده است و منتظر بوده‌اند تا در شرایطی اضطرارگونه به مدد فعال قرآنی مد نظر برسند؛‌ «برکاتی که حافظ و قاری قرآن بودن در زندگی داشته است زیاد بوده است و کسی نیست که تأثیر قرآن در زندگی حافظ قرآن را نادیده بگیرد، ‌برکت فعالیت در حوزه قرآن یک تأثیر جاری و ساری است و هیچگاه قطع نمی‌شود. بسیاری از موارد بوده که در تنگناها و در موارد پیچیده آیاتی از قرآن به ذهنم خطور کرده و اراده‌ام برای حل آن مشکل محکم‌تر شده است، با برخی از دوستان حافظ که صحبت می‌کردم متوجه شدم که آنها نیز اینگونه بوده‌اند، حفاظی که از مفاهیم قرآن استفاده می‌کنند این برکات و بهره‌‌ها را بیشتر متوجه شده‌اند و همراه بودن حافظ قرآن با مفاهیم بسیار این برکات را بیشتر می‌کند».

یک آرزو…
مهم‌ترین آرزوی قرآنی ابوالقاسم باقری این است که بتواند در زمینه آموزش قرآن کریم منشأ اثر باشد؛‌ «بزرگترین آرزوی من این است که بتوان منشأ اثر و منشأ خدمت به مردم باشم و بتوانم فرهنگ قرآنی و فرهنگ سبک زندگی قرآنی را به قرآن‌آموزانم آموزش دهم، هر زمان که بفهمم به وسیله من فردی با قرآن کریم آشنا شده است آن روز به آرزوی خود رسیده‌ام، آرزوی شغلی من هم این است که بتوانم در دولت کریمه امام زمان(عج) که رایحه خوش آن به مشام می‌رسد حضور داشته باشم، آرزو دارم اگر آن زمان را درک نکردم حداقل جزء کسانی که زمینه‌ساز ظهور بوده است قرار بگیرم».

آیات مورد علاقه
شاید برای بسیاری از مردم جالب باشد که بدانند یک حافظ قرآن کریم بیشتر با چه آیه‌ای از قرآن ارتباط برقرار می‌کند و کدام را بیشتر زمزمه می‌کند؛‌ «من در موقعیت‌های مختلف با آیات مختلف قرآن کریم ارتباط برقرار کرده‌ام، برخی مواقع آیه دوم و سوم سوره مبارکه طلاق و خصوصاً قسمت اول آن بسیار برایم آرامش‌بخش است و برکات آن را در اطرافیانم دیده‌ام. خود آیهالکرسی نیز بسیار مددرسان بوده است، علاوه بر اینکه برکات فراوانی دارد خواص بسیار زیادی برای حفظ قرآن کریم دارد و به نوعی ابزاری برای حافظ قرآن است. در نهایت اینکه سعی می‌کنم در مواقع مختلف با آیات مختلف قرآن کریم ارتباط برقرار کنم».

%d8%ad%d9%85%d9%84-%d8%af%d9%88-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%ad-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b4-%d9%88-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%87

روایتی که خاطره‌انگیز شد
پایان بخش این گفت‌وگو بیان خاطراتی از سال‌ها همنشینی با قرآن کریم است، ‌خاطره‌ای که شنیدن آن خالی از لطف نخواهد بود؛ «لحظات با قرآن بودن خالی از لطف نیست و همه خاطره است، یکی از بهترین خاطراتی که همیشه از آن یاد کرده‌ام مربوط به روایتی از امام صادق(ع) است، روزی مشغول خواندن تفسیری از قرآن کریم بودم که رسیدم به سوره مبارکه نبأ و در ابتدای آن در مورد فضیلت تلاوت آن حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده بود که هرکس در طول یکسال این سوره مبارکه را به طور مداوم تلاوت کند زیارت خانه کعبه بعد از یکسال نصیبش خواهد شد، همان زمان به اتفاق همسرم عهدی بستیم که این کار را انجام دهیم و نیت کردیم که این سوره را هر روز تلاوت کنیم، آن روز مصادف با اول محرم الحرام بود در سال ۱۳۸۶ بود، چندماه از این قضیه گذشت که در برنامه‌ای که رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران که حجت‌الاسلام رحیمی بودند نیز حضور داشتند، من رزومه قرآنی خودم را برای ایشان تعریف کردم و مقاماتی که کسب کرده بودم برای وی گفتم، بعد از مدتی به ما گفتند که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران دو فیش سفر حج تمتع اختصاص داده شده است».
«به یاد دارم آن روزی که ما عازم شدیم مصادف شده بود با آخرین روزهای ذی‌الحجه و تاریخ برگشت نیز مصادف شد با اول محرم و دقیقاً یکسال از گذشتن تلاوت مداوم سوره مبارکه نبأ به این سفر معنوی اعزام شدیم و این برای ما بسیار جالب و خاطره انگیز بود».
هنوز هم حلاوت آن سفر در ذهن و خاطر ابوالقاسم باقری وجود دارد و این را به راحتی می‌توان از لحن صدایش در زمانی که این خاطره را تعریف می‌کند، ‌متوجه شد.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک عنوان را درج کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.