«نصرالله چمران» از پایهگذاران مسابقات بینالمللی قرآن مقابله با دو موج مخالف جمهوری اسلامی ایران را از نخستین دستاوردهای برگزاری این مسابقات در دورههای اول خود میداند.
«نصرالله چمران» از پایهگذاران مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که در سالهای نخستین راهاندازی این مسابقات به عنوان معاون اداری و مالی سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت داشت به دلیل علاقه به فعالیتهای قرآنی جزو برنامهریزان این مسابقات قرار گرفت و به همراه دیگر مسئولان، اساتید و صاحبنظران قرآنی، استارت نخستین دوره مسابقات بینالمللی قرآن را زد. به بهانه برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن گفتوگویی با این فعال قرآنی داشتهایم که در زیر میخوانیم:
آغاز مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از سال ۶۰
نصرالله چمران که از سال ۶۰ تا ۸۶ به عنوان معاون اداری و مالی سازمان اوقاف و امور خیریه مشغول به فعالیت بوده است درباره چگونگی برگزاری نخستین دوره مسابقات قرآن توسط سازمان اوقاف و امور خیریه میگوید: سال ۶۰ در سازمان اوقاف برنامهریزی برای برگزاری مسابقات قرآن در مراحل شهرستانی، استانی، کشوری و بینالمللی را انجام و نخستین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را همزمان با دهه فجر سال ۶۰ برگزار کردیم.
وی ادامه میدهد: برای برگزاری نخستین دوره مسابقات بینالمللی قرآن از داوران و چهرههای قرآنی که هماکنون همه از اساتید قرآن هستند دعوت کردیم که اساتیدی از جمله؛ سیدمحسن موسوی بلده، سیدمحسن خدام حسینی، عباس سلیمی، مصطفی صدرزاده، محمدرضا صلحجو، مرحوم علی اربابی، سیدمهدی محمدی، مرحوم حسین صبحدل به عنوان داور مسابقات بینالمللی قرآن انتخاب و در برگزاری و اجرای این مسابقات با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری کردند.
داوران نخستین دوره مسابقات قرآن هنوز هم با این مسابقات همکاری دارند
چمران در ادامه میگوید: داورانی که در نخستین دوره مسابقات بینالمللی قرآن قضاوت کردند سالهای سال با سازمان اوقاف همکاری داشتند و هماکنون نیز این همکاری وجود دارد و این داوران در آن سالها علاوه بر اینکه همکاری خوبی با سازمان اوقاف داشتند با امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی نیز همکاری داشتهاند؛ هرچند که چندین سال است دوستان جدید به جای آنها آمدهاند.
وی درباره فضای کشور و جهان اسلام در سالهای نخستین برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن عنوان میکند: در آن سالها دو موج مخالف درباره قرآن در جمهوری اسلامی ایران وجود داشت؛ موج اول این بود که میگفتند ایرانیها شیعه هستند و به قرآن توجه نمیکنند و بیشتر به اهل بیت(ع) توجه دارند و موج دوم این بود که میگفتند جمهوری اسلامی ایران قرآن را تحریف کرده است و قرآنی که همه جهان آن را قبول دارند، ایرانیها آن قرآن را قبول ندارند و قرآن دیگری دارند.
چمران یادآور میشود: نظرات مخالف علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشت در حالی بود که علمای شیعه و علمای امامیه در طول تاریخ کمترین اعتقاد را راجع به تحریف قرآن داشتهاند در حالی که در دیگر فرق اسلامی تعداد زیادی هستند که میگویند قرآن تحریف شده است اما تعداد علمای امامیه که تحریف قرآن را تأیید میکنند انگشت شمار است که البته این علما نیز قائل به تحریف قرآن نیستند بلکه معتقدند ممکن است برخی مطالب از قرآن کم شده باشد اما قرآن تحریف نشده است.
شرکتکنندگان و داوران خارجی مبلغان خوبی برای تبلیغ ایران بودند
وی در این بخش از سخنان خود عنوان میکند: برگزاری مسابقات بینالمللی در جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا از دیگر کشورهای اسلامی متسابق و داور بیاید که همین افراد میتوانستند با حضور در مسابقات قرآن ایران به کارهای تبلیغی در کشور خود در جهت معرفی شایسته جمهوری اسلامی ایران بپردازند؛ به ویژه داورانی که به این مسابقات دعوت میشوند از سطح علمی بالایی برخوردارند و هر یک از آنها در کشور خود کرسیهای تلاوت و کلاسهای قرآن داشته و ارتباطات زیادی دارند که از این جهت میتوانند مبلغ خوبی برای تبلیغ جمهوری اسلامی ایران باشند.
چمران با بیان اینکه از همان نخستین سال برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن ایران، داوران خارجی نیز در کنار داوران ایرانی حضور داشتند، میگوید: زمانی که داوران و متسابقان دیگر کشورها به مسابقات قرآن ایران آمدند یک تبلیغ دیگر که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشت نیز از بین رفت؛ چرا که شرکتکنندگان شنیده بودند در ایران به دلیل جنگ، قحطی است تا جایی که یکی از شرکتکنندگان با خود مقداری نان و مواد غذایی آورده بود تا اگر در ایران قحطی باشد گرسنه نماند.
وی یادآور میشود: اما شرکتکنندگان و داوران نخستین دوره مسابقات بینالمللی قرآن ایران زمانی که مسابقات قرآن ما را دیدند و اینکه قرآن ما همان قرآنی است که همه دنیا دارند و مشاهده کردند که با وجود جنگ در ایران، شرایط در جمهوری اسلامی ایران آرام است و آنها نیز به خوبی پذیرایی شدند تأثیرات مثبتی روی آنها گذاشت.
آغاز اجرای برنامههای جنبی در حاشیه مسابقات بینالمللی قرآن
چمران در ادامه میگوید: هرچه از برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن در سالهای بعد میگذشت برنامههای تبلیغی ما نیز گستردهتر میشد و کمکم بازدید از شهر مقدس مشهد، شهر مقدس قم، زیارت حرم عبدالعظیم الحسنی(ع)، بهشت زهرا(س)، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران و… را به برنامههای تبلیغی این مسابقات اضافه کردیم که همین کارهای تبلیغی تأثیر در معرفی جمهوری اسلامی ایران به متسابقان و داوران خارجی داشت و آنها کمکم متوجه شدند که مردم ایران مسلمان و قرآندوست هستند؛ در آن سالها که مسابقات بینالمللی قرآن در حسینیه ارشاد برگزار میشد حضور گسترده مردم برای دیدن مسابقات قرآن برای شرکتکنندگان خارجی خیلی جالب بود و از نزدیک مشاهده میکردند که ایرانیها حتی بیشتر از آنها به قرآن اهمیت میدهند.
وی با بیان اینکه مسابقات بینالمللی قرآن دستاورد بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است، عنوان میکند: هرچند که ۳۴ سال از نخستین دوره برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن میگذرد اما هماکنون شاهد برگزاری سی و دومین دوره این مسابقات هستیم، چرا که این مسابقات در سال ۶۴ به دلیل بمباران تهران توسط عراق و در سال ۶۹ نیز به دلیل حمله عراق به کویت و بحرانی که در خلیج فارس ایجاد شده بود برگزار نشد.
سطح مسابقات قرآن هرسال در مقایسه با سالهای قبل بالاتر میرفت
چمران ادامه میدهد: هر سال که از برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن میگذشت تجربه ما در برگزاری این مسابقات نیز یبشتر میشد و سطح این مسابقات هرسال نسبت به سال قبل بالاتر میرفت اما به هر حال هنوز هم بعد از سی و دو دوره برگزاری این مسابقات، جای پیشرفت در تمام زمینهها از نظر گستردگی، مباحث کمی و کیفی و فعالیتهای جنبی وجود دارد و هیچگاه نباید متوقف شویم.
وی یادآور میشود: در نخستین سالهای برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن تعداد شرکتکنندگان بسیار کم بود و کارهای جنبی در حاشیه مسابقات نیز کمتر انجام میشد اما آن روزها که همزمان با جنگ تحمیلی بود اخلاص و معنویت بالایی در مسابقات بینالمللی قرآن وجود داشت و همین اخلاص و معنویت موجب میشد تا مسابقات قرآن جذابیت بالایی برای عموم مردم داشته باشد؛ زمانی که مسابقات در حسینیه ارشاد برگزار میشد همواره شاهد حضور حداکثری علاقهمندان در سالن مسابقات بودیم.
چمران میگوید: سال ۶۰ که ستاد برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن در سازمان اوقاف تشکیل شد داورانی که برای این مسابقات تعیین شده بودند آییننامهای را نیز تدوین کردند که این آییننامه برای سالهای بعد اصلاح شد و گسترش پیدا کرد و سال به سال با افزایش رشتهها، این آییننامه نیز تکمیل و به روزرسانی شد تا جایی که هرسال متن آییننامه را نیز برای متسابقان دیگر کشورها ارسال میکردیم تا با آگاهی از آییننامه و نحوه داوری مسابقات قرآن ایران به این مسابقات بیایند و به دلیل عدم آگاهی آنها از آییننامه حقی از آنها ضایع نشود.
تدوین آییننامهای دقیق، ظریف و حساس برای مسابقات قرآن
وی یادآور میشود: آییننامهای که در آن سالها تدوین شد به قدری دقیق، ظریف و حساس بود که کشورهای سابقهدار در برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن از جمله؛ مالزی و عربستان آییننامه ما را تحسین میکردند و میگفتند این آییننامه بسیار دقیق و تخصصی است و بهتر از آییننامههای موجود در دنیا طراحی شده است.
چمران با بیان اینکه آییننامه ما نهایت عدالت را در مسابقات بینالمللی قرآن ایجاد میکرد، میگوید: به یاد دارم در یکی از سالها که حجتالاسلام والمسلمین محمد حاجابوالقاسم، حافظ کل قرآن کریم که هماکنون داور مسابقات بینالمللی قرآن است به عنوان نماینده ایران در رشته حفظ حضور داشت یک حافظ روشندل از کشور مغرب نیز به مسابقات ما آمده بود که حافظ کشور مغرب صدای بسیار قوی و خوبی داشت و زمانی که در صحن مسابقات خواند مورد تشویق عموم مردم قرار گرفت و بعد از او نیز آقای حاجابوالقاسم خواند که صدای لطیفتر و ظریفتری داشت اما زمانی که نمرات را مشاهده کردیم، دیدیم نمره آقای حاجابوالقاسم بیشتر از حافظ مغربی است که همان موقع هیئت نظارت بر داوران را تشکیل دادیم و خواستیم که نوار تلاوت هر دو حافظ یک بار دیگر بررسی شود.
حساسیت بر نحوه امتیازدهی به شرکتکنندگان در مسابقات بینالمللی قرآن
وی یادآور میشود: در آن سال با خود فکر کردیم نکند به این دلیل که ما کشور میزبان هستیم، داوران خارجی امتیاز بیشتری به نماینده ما در رشته حفظ داده باشند و مدیون شویم اما زمانی که نوارها را خوب بررسی کردیم، دیدیم که هرچند حافظ مغرب صدای قوی و خوبی داشت و در صوت و لحن نمره بالایی گرفته بود اما حافظ ایرانی از حسن حفظ و تجوید خوبی برخوردار بود که همین مسئله موجب شده تا مجموع امتیازات او بیشتر از حافظ مغرب شود. در آن سال که استاد شعیشع یکی از داوران مسابقات قرآن ایران بود از این کار ما تعجب کرد و گفت :«ما که امتیازها را درست و به حق دادهایم چرا اعتراض میکنید؟» که ما گفتیم، نمیخواهیم حق میهمانان ما در جمهوری اسلامی ایران ضایع شود و استاد شعیشع گفت نه ما به حق نمره دادهایم و از این کار ما خیلی خوشش آمد.
وی در بیان عدالت مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران به نقل خاطره دیگری از این مسابقات میپردازد و با عنوان این مطلب که خاطره از سالها برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن زیاد دارم، میگوید: یک سال هم دکتر دیانت که حافظ کل قرآن هستند به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ حضور داشتند و به این دلیل که حافظان را برای انجام رقابتهای نهایی به قرنطینه میبریم تا مبادا به دلیل در نظر گرفتن قطعات یکسان برای حافظان یکی از آنها از محتوای آیه اطلاع پیدا نکند در آن سال هم به حافظان راه یافته در مرحله نهایی اعلام کردیم ساعت ۱۵ در سالن مسابقات باشند تا به قرنطینه بروند و برای مسابقات حاضر شوند.
چمران عنوان میکند: در آن سال آقای رضا دیانت با وجودی که از قبل اعلام کرده بودیم دیر رسید و زمانی رسید که یکی از حافظان در صحن مسابقات مشغول اجرا بود و به این دلیل که حق کسی ضایع نشود و ممکن بود به هر حال آیات از طریق رادیو و تلویزیون به گوش آقای دیانت رسیده باشد اجازه حضور وی در مرحله نهایی رقابتها را ندادیم و گفتیم به هیچ وجه صحیح نیست حالا که حافظ ایرانی دیر رسیده است در صحن مسابقات تلاوت داشته باشد و باید حذف شود.
وی ادامه میدهد: در نهایت یکی از حافظان شرکتکننده از دیگر کشورها اول شد و آقای دیانت از دور مسابقات خارج شد که البته این کار ما با اعتراض روبهرو شد و نه تنها آقای دیانت بلکه مسئولان و فعالان قرآنی بوشهر نیز گله و شکایت زیادی داشتند و همواره اعتراض میکردند که نباید حذف میشد اما ما گفتیم ضابطه مسابقات است و باید رأس ساعت اعلام شده در محل برگزاری مسابقات حاضر میشد و نمیتوانیم حق متسابقان دیگر را ضایع کنیم.
منبع: ایکنا