سخنرانی‌ در مراسم‌ اختتامیه‌ی‌ هشتمین‌ دوره‌ی‌ مسابقات‌ بین‌المللی‌ حفظ و قرائت‌ قرآن‌ کریم‌ ۱۳۷۰

سخنرانی‌ در مراسم‌ اختتامیه‌ی‌

هشتمین‌ دوره‌ی‌ مسابقات‌ بین‌المللی‌ حفظ و قرائت‌ قرآن‌ کریم‌ (۱۳۷۰/۱۱/۱۷)

 

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

جلسه‌ى بسیار خوبى بود. امروز جمع برگزیده‌ى مسابقات حفظ و قرائت قرآن در این‌جا تشریف دارند، که هرکدام از اینها براى ما حقیقتاً یک مژده است. این‌که این بچه‌ها این‌گونه عاشقانه به قرآن مى‌پردازند، در پیشگاه خداوند متعال جاى سپاس دارد. البته من همین‌جا باید از پدر این بچه‌ى کوچک(۱) و پدر این قراء(۲) و حافظ نوجوان(۳) و اساتید و مربیهایشان(۴) تشکر کنم. ملت ما بدانند که همه‌ى بچه‌هاى کوچک ما همین استعداد را دارند؛ اما یک همت و یک رسیدگى لازم است تا ما این نوباوگان را با قرآن آشنا کنیم.

برادران و خواهران عزیز! سالهاى متمادى در این کشور تلاش شد تا بین ملت و قرآن فاصله بیندازند. براى ایجاد فاصله، عمداً تلاش کردند؛ سعى کردند تا قرآن را از زندگى ما بکلى حذف کنند. حذف قرآن از زندگى یعنى چه؟ یعنى قطع رابطه‌ى ملتهاى مسلمان با اسلام؛ چون قرآن مشعل اسلام و مشعل هدایت است. آن کسى که با قرآن مأنوس است، قلب و عملش، با آن کسى که با قرآن بى‌ارتباط است، فرق دارد. آن ملتى که با قرآن ارتباط دارد، با آن ملتى که با قرآن بى‌ارتباط است، متفاوت است. امروز دشمنان اسلام دارند بینات قرآن را زیر پا مى‌گذارند؛ براى خاطر این‌که ملتهاى ما با قرآن بى‌ارتباطند.

امیرالمؤمنین فرمود: «و ما جالس هذا القران احد الّا قام عنه بزیاده أو نقصان: زیاده فى هدى، أو نقصان من عمى»؛(۵) وقتى از کنار قرآن بلند مى‌شوید، چیزى بر شما افزوده شده است، و آن هدایت است؛ و چیزى از شما کم شده است، و آن کورى و جهالت است. مى‌خواستند این هدایت را از ما بگیرند. کار به جایى رسید که نسل پرورش‌یافته‌ى دوران ستمشاهى اخیر – یعنى این بیست سال قبل از پیروزى انقلاب – در مدارس با قرآن آشنا نشده بود؛ حالا اگر شانسش مى‌گرفت و در جایى دوره‌ى قرآنى، استاد قرآنى، پدر مهربانى، مادر قرآن‌خوانى گیرش مى‌آمد، فبها و نعمه، والّا قرآنى وجود نداشت! انقلاب آمد و قرآن را با جان مردم آمیخت.

عزیزان من! قراء قرآن! جوانان پاکدل انقلابى ما! این رابطه را روزبه‌روز با قرآن بیشتر کنید؛ در خانواده‌ها عطر قرآن را در فضا منتشر کنید؛ قرآن را بخوانید و بخوانید؛ در قرآن تدبر کنید. دشمن نمى‌خواهد مسلمانان آیات قرآن را مثل عَلَم در دست بگیرند؛ چون قرآن تکلیفها را معین کرده است؛ تکلیف مسلمانان را، تکلیف جهاد را، تکلیف زندگى اسلامى و مرگ اسلامى را.

ما باید رابطه‌مان را با قرآن روزبه‌روز مستحکمتر کنیم. در خانه‌ها قرآن بخوانید. حتّى در هنگام بیکارى، چنانچه مختصر فراغتى پیدا مى‌کنید، خودتان را به قرآن وصل کنید. هر روز مقدارى قرآن بخوانید و آن را فرا بگیرید. این روشهاى تجویدى را فرا بگیرید. از این معلمان و اساتیدى که عمدتاً از کشور مصر آمده‌اند، هرچه ممکن است، استفاده کنید. این استاد «ابوالعینین شعیشع»(۶) که یک پیر قرآن است، بنده از سى سال پیش – شاید هم بیشتر – با صدا و نوارهاى ایشان آشنا هستم؛ اینها عمرشان را با قرآن گذرانده‌اند؛ اینها کسانى هستند که در این رشته‌ى قرائت و تلاوت قرآن کار کرده‌اند؛ خوب هم کار کرده‌اند؛ حایز مراتب خوب هم شده‌اند. آنچه را که این اساتید قرآن دارند، از آنها فرا بگیرند. البته قرآن یک دریاى عمیق و یک بحر واسع است و نهایتى ندارد؛ هرچه پیش بروید – چه در سطح قرآن، چه در اعماق آن – همچنان امکان سیر و پیشرفت و حرکت وجود دارد.

ان‌شاءاللَّه که خداوند به همه‌ى شماها توفیق بدهد. بنده از کسانى که تلاش کردند و این مسابقات را برگزار کردند، بسیار تشکر مى‌کنم. از سازمان اوقاف، از شخص جناب آقاى امام جمارانى(۷) که واقعاً تلاش کردند و تلاش مى‌کنند، از همکارانشان، از بقیه‌ى برادرانى که در سازمان تبلیغات و در مراکز دیگر به تلاش قرآنى ادامه مى‌دهند، متشکرم. این کارها، همان کارهایى است که ملت ما به آن احتیاج دارد. امیدوارم که ان‌شاءاللَّه روزبه‌روز توفیقاتشان از طرف پروردگار عالم بیشتر باشد. ان‌شاءاللَّه همه‌ى ما با قرآن زندگى کنیم، با قرآن هم بمیریم و در قیامت هم با قرآن محشور بشویم.

والسّلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته
————————————————
۱) غفرانى‌نیا
۲) حسنى‌زاده، فروغى، بیات
۳) وطنخواه (حافظ کل قرآن کریم)
۴) آقایان: علمى، سادات فاطمى، محمّدزاده، معینى
۵) نهج‌البلاغه، خطبه‌ى ۱۷۶
۶) وى در سال ۱۳۴۳ ق در منطقه‌ى مصرعلیا متولد شد. مراحل اولیه‌ى قرائت را تحت آموزش خاندان خود تعلیم گرفت و سپس در کنار اساتید فن قرائات، به تکمیل این علم پرداخت. در سال ۱۳۶۰ ق – یعنى در هفده سالگى – براى اولین بار در رادیوى مصر مبادرت به تلاوت قرآن کرد. تلاوتهاى استاد شعیشع متوالیاً از کلیه‌ى رادیوهاى کشورهاى عربى و اسلامى پخش مى‌شود و شهرت این قارى بزرگ و قرائاتش، به تمام مسلمین جهان رسیده است. وى به بسیارى از کشورهاى جهان سفر کرده و در آن کشورها به تلاوت قرآن پرداخته است و بارها براى داورى در مسابقات جهانى قرائت قرآن به ایران آمده است.
۷) نماینده‌ى ولىّ‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه

 

منبع:leader.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک عنوان را درج کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.