شان نزول و ثواب قرائت سوره فجر

شآن نزول سوره مبارکه فجر همراه با ثواب قرائت!

8761625212982883294

  1204907197243544652

سوره فجر در مکه بر پیامبر نازل شده. این سوره دارای آیه هایی کوتاه اما تکان دهنده و با انذارهای بسیار می باشد.در ابتدای سوره به قسم های متعددی بر می خوریم که بی سابقه است. این نوع قسم ها مقدمه ای برای تهدید انذار طاغوتیان به عذاب الهی می باشد. بخش دیگری از این سوره به بعضی از اقوام عصیان گر پیشین، چون قوم عاد و ثمود و فرعون و انتقام شدید خداوند از آنان، اشاره کرده است، تا موجب عبرت دیگران شود.
در بخش سوم آن اشاره کوچکی به امتحان و آزمایش انسان شده است و از کوتاهی او در اعمال نیک و خیر انتقاد می شود.
بالاخره در قسمت انتهایی سوره سخن از معاد و سرنوشت کافران، نیز پاداش مؤمنانی است که به نفس مطمئنّه رسیده اند. 
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: کسی که سوره فجر را در شب های دهگانه (ده شب اوّل ذی الحجه) بخواند، خداوند گناهان او را می بخشد و کسی که در سایر بخواند، نور و روشنایی برای روز قیامتش خواهد 
بود.
سوره والفجر به خاطر دو مشخصه مورد سؤال قرار می گیرد: 

۱- نفس مطمئنه؛

۲- شب های ده گانه.

در بعضی تفاسیر امام حسین(ع) مصداق بارز و روشن نفس مطمئنه است. معرفی این سوره به عنوان سوره حسین بن علی(ع) ممکن است به خاطر این باشد که مصداق روشنِ نفس مطمئنه که در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده، حسین بن علی(ع) است. همان گونه که در حدیثی از امام صادق(ع) ذیل همین آیات آمده است. در عین حال نفس مطمئنه می توان مصادیق دیگری غیر از حضرت داشته باشد، چون دیگر اولیای الهی، پیامبران، حتی علما و فقهای بزرگی که هوی و هوس به درونشان راه نیافت. درباره لیالی عشر (شب های دهگانه) تفاسیر و تعابیر متفاوت است که مشهورترین آن شب های دهگانه اوّل ذی حجه تا دهم آن است که عمل حج در آن انجام می شود، که از اهمیت خاصی برخوردار است.در عین حال عشر تفاسیر دیگری نیز دارد که به ده شب آخر ماه رمضان و ده شب اوّل ماه محرم نیز تعبیر شده است.

فضیلت تلاوت این سوره

در فضیلت تلاوت این سوره، در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: مَنْ قَرَأها فِی لَیال عَشْر غَفَرَ اللّهُ لَهُ وَ مَنْ قَرَأَها سائِرَ الأَیّامِ کانَتْ لَهُ نُوراً یَوْمَ الْقِیامَهِ: «کسى که آن را در شب هاى دهگانه (ده شب اول ذى الحجه) بخواند، خداوند گناهان او را مى بخشد، و کسى که در سایر ایام بخواند، براى قیاتش نور و روشنائى خواهد بود».(۱)
و در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانید که سوره حسین بن على(علیهما السلام) است، هر کس آن را بخواند با حسین بن على(علیهما السلام) در قیامت در درجه او از بهشت خواهد بود».(۲)
معرفى این سوره به عنوان «سوره حسین بن على»(علیهما السلام) ممکن است به خاطر این باشد که: مصداق روشن «نفس مطمئنه» که در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده، حسین بن على(علیهما السلام) است، همان گونه که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) ذیل همین آیات آمده است.
و یا به خاطر این که: لیالى عشر (شب هاى دهگانه) یکى از تفسیرهایش شب هاى دهگانه آغاز محرّم است، که رابطه خاصى با حسین بن على(علیهما السلام) دارد.
و به هر حال، این همه پاداش و فضیلت از آن کسانى است که تلاوت آن را مقدمه اى براى اصلاح خویش و خودسازى قرار دهند.

دانلود متن تفسیر سوره مبارکه فجر

نوع فایل: PDF

حجم فایل: ۱۸۰ KB

[highlight color=”yellow”][download id=”8″][/highlight]

منبع: موسسه قرآنی تسنیم لنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک عنوان را درج کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.