سومین المپیاد قرآن و عترت “نور”

  • مقدمه :

۞ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ ۖ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ«نور – ۳۵»

خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان، این چراغ با روغنی افروخته می‌شود که از درخت پربرکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی؛ (روغنش آنچنان صاف و خالص است که) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله‌ور شود؛ نوری است بر فراز نوری؛ و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت می‌کند، و خداوند به هر چیزی داناست.

***

گسست زندگی بسیاری از مسلمانان از معارف روشنی‌بخش و تعالیم‌ انسان‌ساز و متعالی قرآن‌کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السّلام نه تنها ظهور و بروز نارسایی‌های فکری، اخلاقی و رفتاری را در عرصه‌‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی درپی داشته است ؛ بلکه فاصلۀ جوامع اسلامی با کلام‌الله مجید (قرآن صامت) و اهل بیت (قرآن ناطق) با افول تمدّن اسلامی وعقب‌ماندگی تاریخی آنها در ساحت‌های مختلف فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی همراه بوده و این واقعیتی تلخ ولی انکارناپذیر است که همه احیاگران تفکّر اسلامی و مصلحان اجتماعی مسلمان در دوران معاصر بدان اذعان داشته و لی راه علاج را نیز در « بازگشت به قرآن» و سرچشمه‌های زلال هدایت الهی دانسته‌اند.

بدون شک فراگیر شدن فرهنگی قرآن و عترت در اقشار مختلف جامعه مستلزم تلاش‌های اصولی، مُتقن و گسترده علمی و مجاهدت‌های مخلصانه بسیار در عرصه‌های عملی است.

به همین منظور «المپیاد قرآن و عترت نور» که توسط «موسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم لنجان» به عنوان نقشه راهِ انجام  این مهم – پس از کارشناسی ، همفکری‌ها و دقت نظر زیاد در جوانب موضوع  تهیه و ترسیم گردید.

در طرح “المیپاد قرآن وعترت نور” مؤلّفه‌های اصلی درذیل دو سرفصل عمده شامل «قرآن» و «عترت» با مباحث مربوط به آن طبقه‌بندی می گردد به نحوی که با زیر شاخه های مربوط به این المیپاد سعی شده است که از جهات مختلف به ابعاد قرآن عترت پرداخته شود که همه شمول باشد.

امید است به یاری خداوند سُبحان با انجام این اقدامات هر چند کوچک، شاهد نتایج سودمند و مفیدی در رفع آسیب های فردی و اجتماعی و رشد  و توسعه فرهنگ انسان ساز قرآن کریم در جامعه باشیم.

المیپاد قرآن و عترت نور
  • چرا المپیاد قرآن و عترت؟

قطعا تا کنون واژه ی المپیاد را شنیده اید؛ المپیاد هم درست مثل المپیک که برای محک زدن توانایی ورزشکاران در رشته های مختلف برگزار می شود، برای مقایسه توانایی های علمی قرآن و عترت در رده های سنی  مختلف در استان و کشور برگزار می شود و تا کنون نیز به سبک و رویه ی قبل ادامه یافته است.

این بار به جای اینکه رقابت های برتری جویانه در مسابقات قرآنی  به رقابت گذاشته شود، هر یک از قرآن آموزان سعی می کنند تا اثبات کنند که از لحاظ علمی و مهارتی در چه جایگاهی قرار می گیرند.

شاید این جمله کمی شعاری به نظر برسد، اما اتفاقی که امروز در ایران می افتد، همین اشتیاق برخورداری از فضای دوستانه و در کنار آن ارتقای دستاوردهای علمی و مهارتی نسبت به دیگران است. این روحیه در میان برگزار کنندگان المپیاد نیز رسوخ پیدا کرده و در روش امتیازدهی کمیته ی داوری هم تاثیر گذار بوده است.

چرا المپیاد ؟

نظام سامانه ای که توسط موسسات و مراکز آموزش قرآن و عترت طرح ریزی کرده است، بر اساس سطح عمومی قرآن پژوهان و معارف جویان عترت کل کشور می باشد و قطعا پاسخگوی تمام نیازهای علمی و آموزشی قرآن پژوهان و معارف جویان مستعد و علاقه مند نیست، از طرفی مسابقات مختلف قرآنی در ایران در ابتدا با هدف شناسایی نخبگان جهت اعزام به مسابقات جهانی راه اندازی شد و آزمون های انتخابی به گونه ای بود که جامعه آماری خاصی از قرآن پژوهان و معارف جویان در آن شرکت می کردند. ولی پس از گذشت چند سال از آغاز مسابقات ا و شکل گیری روال منظم برای آزمون ها، سعی شد آزمون های مسابقات به گونه ای طرح ریزی شود ، که ابتدا جامعه آماری وسیع تری از مخاطبان  را به سمت خود بکشد ، تا به این ترتیب هم گزینش نخبگان دقیق تر باشد و هم بتوانند تا حدی ، ضعف نظام کلی آموزشی قرآن  را برای قرآن پژوهان و معارف جویان مستعد،پوشش دهند. در نهایت پس از گذشت چند سال از این تفکر  برای اینکه مسابقات قرآنی از قشر خاص قرآن پژوهان و معارف جویان خارج شود و بتواند در عمق بخشیدن به نظام کلی قرآن پژوهان و معارف جویان کمک کند و برای تمام قرآن پژوهان و معارف جویان علاقه مند، رشد علمی داشته باشد، مرحله اول مسابقات قرآنی بیشتر رنگ و بوی کنکوری به خود گرفته ، از طرفی اطلاع رسانی مسابقات وسعت بیشتری پیدا کرد ، به خصوص در چند سال اخیر سعی شده است که قرآن پژوهان و معارف جویان ، با اطلاع رسانی های مناسب ، اطلاعات خود را در رشته مورد علاقه خود با دیگر قرآن پژوهان و معارف جویان مستعد کشور بسنجند.

در نهایت در رابطه با اهداف المپیاد قرآن و عترت ” نور ” می توان به طور خاص چنین گفت:

هدف آمادگی برای المپیاد ” نور”  : ارتقاء سطح علمی قرآن پژوهان و معارف جویان  ، ایجاد نقطه ی قوت در یکی از رشته های قرآ ن عترت که باعث ایجاد روحیه قوی علمی و اعتماد به نفس در قرآن پژوهان و معارف جویان مستعد می شود.

برخی از مزایای المپیادی بودن :

-شناسایی بهتر استعداد ها بر مبنای آموزش و کارگاه در سطح وسیع

-ایجاد هم افزایی بیشتر در اقشار مختلف و حس یک رقابت قرآنی سالم

-ارایه مدال به برندگان برتر بر اساس یک متد جدید

-تمامی مدال آوران به عضویت باشگاه قرآن پژوهان در آمده و علاوه بر دریافت جوایز المپیاد نسبت به آموزش های تخصصی تحت پوشش قرار می گیرند.

معرفی المپیاد:

المپیادها معتبرترین مسایقات قرآن و  عترت می باشد که  می خواهد در عرصه­ی بین المللی گام بردارد  که همه ساله در رشته ­های مختلف قرآن و  عترت  و در رده­ های سنی برگزار می­ شوند.

رتبه­ های برتر این مسابقات  از بورس­ های آموزشی قرآن و عترت  بهره­ مند می­ شوند و از جایگاه علمی ویژه­ای در بین همسالان خود برخوردارند. علاوه­ بر این حضور قرآن پژوهان و معارف جویان المپیادی موجب ایجاد رقابت علمی در جامعه و ارتقاء سطح سواد عمومی جامعه و بالا رفتن میانگین اطلاعات دانش­ آموختگان و تربیت افرادی مستعد، علاقه­ مند، پژوهشگر و متخصص خواهد شد ، که می­ توانندبر شاخص سرمایه­ های انسانی جامعه اثرات مثبت داشته باشند.

آنچه اهمیت دارد این است که المپیاد آثار بسیار مهم زیر را به همراه خواهد داشت:

  • کسب افتخار در عرصه­ های جهانی و درصحنه مسابقات بین­ المللی برای کشور عزیزمان ایران و به تبع آن افزایش اقتدار ملی.
  • تشویق و ترغیب قرآن پژوهان و معارف جویان سراسر کشور به تلاش بیشتر از طریق رقابت به منظور افزایش سطح دانش در سطح کشور
  • ارتباط و آگاهی از سطح مسائل  و مباحث قرآن و عترت در رشته­ های مختلف علمی و تاثیر مثبت این آگاهی در برنامه­ ریزی های درسی و ارزیابی از استعداد و توان علمی کشور.
  • هدایت قرآن پژوهان و معارف جویان با استعدادهای برتر و تاثیر مثبت در ارتقاء سطح علمی این رشته­ ها
  • شناسایی جوانان با استعداد و  نخبه­ ی کشور در رشته­ های قرآن پژوهان و معارف جویان و فراهم­ شدن امکانات هدایت و حمایت از آنان به منظور تربیت قرآن پژوهان و معارف جویان درخدمت کشور.
  • تربیت قرآن پژوهان و معارف جویان منظم ، پرکار ، پرتلاش ، برنامه ریز و دقیق که با تکیه بر سواد و معلومات المپیادی خود توانایی کسب بهترین رتبه­ را خواهند داشت.
  • عنوان طرح:

سومین المپیاد قرآن و عترت “نور”

  • اهداف طرح

اهداف کلی:

  • آموزش، ترغیب و ترویج قرآن کریم و اهل‌بیت (ع).
  • توجه، تمایل و تعهد مخاطبان به اجرای آموزه‌های قرآن و عترت مبتنی بر آموزه‌های قرآن کریم و اهل‌بیت (ع) در زندگی فردی و اجتماعی.

اهداف شناختی:

  • آشنایی با کلیات و مبانی قرآن و عترت
  • آشنایی با شاخصه‌های قرآن و عترت
  • شناخت توحید و آثار آن در سبک زندگی

اهداف رفتاری:

کاهش آسیب های اجتماعی و ترویج آموزه های قرآن عترت در تمام سنین

  • چکیده طرح

این طرح در قالب موضوعات مختلف  حد اکثر طی ۶ ماه اجرا خواهد شد. شرکت در این دوره پیش‌نیازی نداشته و علاقه‌مندان می‌توانند در این المیپاد حضور یابند.

مخاطبان این دوره‌ها به حسب سن، جنسیت و تحصیلات طبق موضوعات المپیاد به رقابت خواهند پرداخت و در پایان به شرکت‌کنندگان  و برگزیدگان، گواهی حضور، لوح تقدیر و جوایز  اعطا خواهد شد.

در سومین المپیاد نور با توجه به رویکرد های جدید و نیاز های جامعه برنامه ریزی شده و سعی شده تمام اقشار را تحت پوشش قرار دهد تا ترویج فرهنگ قرآن در بین تمام سنین و با تمام سلیقه ها انجام گردد و این روند اجرایی باعث جنبه های شناختی و ابعاد مختلف قرآن و اهل بیت (ع) را شاهد باشیم.

  • رشته های سومین المپیاد ” نور”

قرآن و خانواده

قرآن و خانواده ( آموزش و آزمون  )-ویژه خانواده های جوان

حفظ آیات برگزیده
ترجمه و تفسیر آیات برگزیده
شرکت در کلاس ها
شرکت بصورت گروهی
مسابقه کتابخوانی

This is a simple headline

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

Upload Image...